Gedeelde kennis, dubbele kracht
Wij verzamelen sterke content en interessante evoluties voor u
- Customer Journey (2)
- Data Strategy (1)
- Marketing Strategy (5)
Van datasilo’s naar centraal dataplatform
Er is quasi geen enkel bedrijf meer dat geen data verzamelt. Ik stel echter vaak vast dat er onvoldoende is nagedacht over welke gegevens om welke reden worden verzameld en hoe die achteraf in het voordeel van de klant kunnen worden ingezet voor een betere klantenbeleving. De oorsprong hiervan is dat heel wat afdelingen binnen het bedrijf los van elkaar beginnen te werken met verschillende softwarepakketten en dat de verzamelde gegevens binnen de afdeling in de eigen datasilo’s blijven. Als er dan al een kleine verbinding of uitwisseling tussen de silo’s bestaat, kunnen we van een kleine overwinning spreken, maar vaak is dat niet het geval. Nochtans zou die wisselwerking tussen de afdelingen een enorme, positieve impact kunnen hebben op de customer experience.
Lees meerCustomer Engagement Framework: gericht impact maken
Het Customer Engagement Framework weerspiegelt mijn methodiek. Het ontstond vanuit een pijnpunt dat ik bij heel wat bedrijven zag: er werd veel data gecapteerd, maar zonder voldoende context. Veel bedrijven hebben tal van Excel lijsten en databases die we eigenlijk als losse silo’s kunnen zien. Tussen die silo’s bevindt zich vaak een onvoldoende verbinding, even vaak staan ze zelfs volledig los van elkaar. Herkenbaar?
Lees meerKwaliteit is wat de klant ervaart…
Als ondernemer steek je heel veel energie in het ontwerpen, produceren en leveren van kwalitatieve producten of diensten voor jouw klanten. Weet je ook hoe tevreden jouw klanten hier werkelijk over zijn? In veel bedrijven wordt het onderzoek naar klantentevredenheid gedaan via éénmalige of onregelmatige enquête campagnes naar het volledige klantenbestand. Ervaring leert dat deze campagnes een piek aan gegevens opleveren waar de verwerking hiervan vaak voor uitdagingen zorgt.
Lees meerKlantenbeleving begrijpen en inschatten is de sleutel voor uw toekomst
Meer en meer bedrijven beseffen dat de klantenbeleving van hun merk en hun producten of diensten cruciaal geworden zijn voor het toekomstig succes van hun onderneming. Om inzicht te krijgen in deze beleving kan het zeer behulpzaam zijn om die belevingsmomenten in kaart te brengen. De moderne marketeer maakt er een topprioriteit van om een heldere ‘Customer Journey’ voor het bedrijf te tekenen en deze kaart dan ook te gebruiken bij de definitie van de diverse marketingcampagnes en bij het bepalen van de juiste KPI’s om het effect van die campagnes op te volgen en bij te sturen.
Lees meerHeeft u ook al een klantenplan voor uw bedrijf?
Heel veel bedrijven vinden een businessplan onontbeerlijk voor hun organisatie. Het bevat de objectieven en de aanpak om deze doelen te bereiken. Maar om die objectieven te bereiken, hebben deze bedrijven wel klanten nodig. Vraag is dan: hoe goed kennen zij hun klanten?
Lees meer