Loading...
Heeft u ook al een klantenplan voor uw bedrijf?

Heeft u ook al een klantenplan voor uw bedrijf?

Heel veel bedrijven vinden een businessplan onontbeerlijk voor hun organisatie. Het bevat de objectieven en de aanpak om deze doelen te bereiken. Maar om die objectieven te bereiken, hebben deze bedrijven wel klanten nodig. Vraag is dan: hoe goed kennen zij hun klanten?

Iedere CEO of manager zal dit een evidentie vinden, maar toch wordt vastgesteld dat er relatief grote verschillen zijn tussen wat managers denken dat nodig is om omzet- en winstgroei te behalen  en de inzet die ze daadwerkelijk elke dag tonen om toegang te hebben tot alle relevante gegevens en klanthistoriek. Anders gezegd, de meeste organisaties staan niet zo dicht bij hun klanten dan wat mogelijk zou zijn wanneer ze op een meer gestructureerde manier met hun klantgegevens zouden omgaan.

Op basis van deze bevindingen en hun ruim 20 jaar ervaring in de CRM-markt ziet SuperOffice dat weel organisaties een plan nodig hebben voor de omgang met klanten: een klantenplan.

Een eerste stap in het opzetten van zo’n klantenplan is om een sterke band te bouwen met uw klanten.

Veel organisaties bewaren hun klantgegevens verspreid over afzonderlijke computers en op verschillende locaties. Het gevolg is dat het niet alleen moeilijk is om onderscheid tussen klanten te maken op basis van activiteiten, aankopen, documenten, enzovoort, maar dat het zelfs nog moeilijker is om een algemene manier te ontwikkelen om met klanten om te gaan op basis van hun verschillende voorkeuren.

De verkoopmedewerker en de klant hebben idealiter een vertrouwensrelatie en delen relevante gegevens. Omdat de relevante informatie via een enkele muisklik beschikbaar is, voelt elke klant zich gekend en welkom, waardoor de klant zich betrokken voelt bij uw organisatie en de contactpersoon met wie zij contact hebben.

De ervaring toont dat toegang tot de volledige klantgeschiedenis en intelligent gebruik van deze informatie om het vertrouwen van de klant op te bouwen, u een concurrentievoordeel oplevert.

Afhankelijk van hoe u klantinformatie nu heeft georganiseerd, is het wellicht nuttig om uzelf de volgende vragen te stellen:

Hoe goed zijn uw klantgegevens bijgewerkt? Hoe snel en eenvoudig kunt u meten, analyseren en leren op basis van uw gegevens? Weet u wat voor klanten u heeft? Weet u welke klanten winstgevend zijn en welke minder winstgevend? Weet u wat uw klanten kopen? Hoe goed kunt u het meest recente telefoongesprek, de meest recente e-mail en de meest recente activiteit met een klant volgen?